Valencia

Mercado Colón Kathedraal ArenaStations gebouwCentraal Station In de arena Hammen Worsten Turia ParkApart blad/naald In de bloei Museo de las Ciencias De brug Stadszicht Mooi overzicht Walvis skelet Malvarossa boulevard Het brede Malvarossa strand De haven Kustlijn

Toen we begin 2012 neerstreken in Macisvenda besloten we de Casa ook als uitvalsbasis te gebruiken voor ontdekkingstochten door de streek.
Spanje had en heeft voor ons nog zoveel onbekende streken en plaatsen, dat we ons de komende jaren niet hoeven te vervelen!

Een ‘no-brainer’ voor een stedentripje was natuurlijk Valencia. Net 2 uurtjes hier vandaan.
Als voorbereiding was enige maanden geleden al een leuk centraal gelegen prettig geprijsd hotelletje geboekt; Husa Dimar.
Bleek een goede greep. Centraal gelegen ten opzichte van onze wandelroutes (later meer), parkeergarage naast het hotel (voor slechts 11,50 euro per dag), prima ontbijt buffet (8 euro per persoon), gratis (uitstekend) Wifi en natuurlijk een mooie schone kamer.

Daarnaast hadden we in de buidel getast voor de ‘100% Valencia‘ reisgids.
In 3 wandelingen van ieder circa 6km lengte begeleid de gids je langs de mooiste plekjes van Valencia.
Aangezien we altijd van mening zijn dat je lopend het meeste van een stad ziet en omdat een beetje beweging geen kwaad kan begonnen we donderdagmiddag rond het middaguur vol goede moed aan wandeling 1; Alameda & Colón, Musea, terrasjes en chic winkelen.

We zijn niet zo van die museum tijgers, maar een terrasje slaan we niet af. Leuke route dus, die in al haar schoonheid volgens het boekje zou uitmonden bij ‘Cup Cake Valencia’ om volgens de auteur ‘uiteindelijk te kunnen genieten van een taartje‘.
Helaas bleek de Spaanse economie deze belofte te hebben ingehaald en stonden we voor een lege winkel met afgeplakte ramen :-).
Deze ervaring bleken we overigens met nog een aantal adressen uit het boekje te hebben, wat overigens niets afdeed aan de mooie wandelingen.

De aangenaamste verrassing was wel het 9km lange Turia stadspark. Dit park is aangelegd in de droog gelegde bedding van de rivier de Turia (na een overstroming in 1957). Wat een ontzettend leuk park om doorheen te lopen. Met aan het einde de Stad van Kunst en Wetenschappen.

Wandeling 2 was dus; Ruzafa & Cánovas & Stad van Kunst en Wetenschappen, Interessante gebouwen, musea en lekker eten.
De gang kwam er nog niet echt goed in op vrijdagmorgen, want rond het middaguur vertrokken we net op terrasje 2. En dan te bedenken dat we die dag met wat heen en weer geslenter toch zeker richting de 10km zouden gaan.
Prachtige gebouwen zijn in Valencia te bewonderen. Het Centraal station met de mozaïk wand is een plaatje. Het daarnaast gelegen ‘Plaza de Toros’ doet nog slechts sporadisch dienst als stierenvecht-arena, maar is via het ernaast gelegen museum(pje) wel te bezichtigen. Stierenvechten is niet ons ‘cup of tea’, dus dit was een betere gelegenheid om de arena te bekijken.

En zo eindigden we de dag bij het architectonische geweld van meneer Calatrava. Wat een prachtige imposante omgeving is hier neergezet. Het zijn niet alleen de gebouwen, maar ook alles er omheen wat het plaatje compleet maakt.

Gelukkig was ons hotel dus gesitueerd in een gebied met straatjes met levendige terrasjes en geweldige restaurantjes, dus ’s avonds hoefden we niet lang te lopen om een keuze voor de dis te kunnen maken. Zoals vele Spaanse steden begint het leven te bruisen als de schemer valt.

En toen brak alweer de laatste dag aan. We besloten wandeling 3 in portefeuille te houden voor een volgend bezoek (moesten toch nog een keer terug om de Stad van Kunst en Wetenschappen met een strak blauwe lucht te fotograferen) en ons vandaag te concentreren op haven en strand. Met weer temperaturen boven de 25 graden bleek dat geen slechte keus. Beetje door de branding lantefanten, cortadootje, kortom life is good!

Op de terugweg naar de Casa kwamen we snel tot de conclusie dat dit zeker voor herhaling vatbaar is. We zijn nog niet uitgekeken in Valencia en wat let ons met slechts 2 uurtjes rijden hier vandaan!

Één reactie op Valencia

Het weer in Macisvenda
E-mail abonnement op blog

Vul je emailadres in om in te schrijven op deze blog en emailmeldingen te ontvangen van nieuwe berichten.