Nachtstroom

De volgende aktie op mijn lijstje was het overschakelen naar dag- en nachtstroom.
Standaard wordt hier door onze energieverstrekker (Iberdrola) een ‘normale’ enkelvoudige meter geleverd.
Door je oor hier te luister te leggen blijkt het ook mogelijk te zijn om een meter met dag- & nachtstroom te krijgen.
Je hoeft zelfs niet lang te rekenen om tot de conclusie te komen dat dit zonder al teveel aanpassingen in het gebruik al snel rendabel is.

Met een dubbele meter is nachtstroom beschikbaar in de zomer van 23:00 – 13:00 uur en in de winter van 22:00 – 12:00 uur.
Door wat meer bewust met stroom om te gaan, zou de besparing al kunnen oplopen naar 25-50%.

Grootste hobbel bleek uit de aangehoorde verhalen de aanvraag van ‘Discriminación Horaria‘. Je moet daarvoor bellen naar het Iberdrola callcenter en de willekeur aldaar blijkt groot. Zo zijn naaste buren Ineke & Kees al enige weken in de slag om het geregeld te krijgen en vliegen contracten via email op en neer.
Hoewel er Engelstalige medewerkers in het callcenter werkzaam zouden moeten zijn, heb ik afgelopen vrijdag het zekere voor het onzekere genomen en Leo zo bereidwillig gevonden om samen met mij het telefoontje te plegen. Naast alle technische bagage is Leo ook de Spaanse taal goed machtig.

Het telefoontje verliep soepel en duurde niet langer dan 5 minuten. Leo was Bauke en nadat Iberdrola vanaf haar kant wat zaken had gecheckt werd de toezegging gedaan dan ik binnen 1-2 dagen zou worden gebeld door een techneut voor een afspraak.
Het bewuste telefoontje nooit gehad en vanmiddag stond er al een techneut voor de poort om de meter om te wisselen.
Zoals al in een eerdere blog vermeld kan het allemaal best snel gaan in Spanje, maar je moet soms een beetje geluk hebben.
Sommige mensen zijn hier echt weken mee in gevecht.

En zo is er weer een ‘tick in the box’ 🙂

Het weer in Macisvenda
E-mail abonnement op blog

Vul je emailadres in om in te schrijven op deze blog en emailmeldingen te ontvangen van nieuwe berichten.

Archief
Recente reacties